A paleolit táplálkozást nevezhetjük paleolit életmódnak, paleodiétának, vagy csak egyszerűen “paleo “-nak. A lényegen nem változtat, amely egy olyan meggondoláson alapul, mely szerint a mai, modern ember a fejlődése során még nem volt képes teljes mértékben alkalmazkodni a modern élettel, mezőgazdasággal, állattartással megtermelt ételekhez, ezért ezen ételek elfogyasztása az emberi szervezetből allergiás, autoimmun és egyéb válaszokat vált ki. Ennek pedig cukorbetegség, izületi fájdalmak, autoimmun- és még sok más betegség a vége. Vissza kell térni a mezőgazdaság előtti, paleolit (őskőkori) időszakban fogyasztott élelmiszerekhez. Ez persze nem jelenti azt, hogy mától csak gyűjtögetésből, halászatból és vadászatból nyerjük élelmünket, bár ha jobban belegondolunk ez lenne a legideálisabb. Természetesen alkalmazkodunk a mai életritmushoz, a technika fejlődését is üdvözöljük és alkalmazzuk, mert lássuk be nem mutatna túl jól a panel lakás második emeletén a nappaliban a családi tűzrakó hely… Bár hangulata valószínűleg lenne… 😀
Ez csupán azt jelenti, hogy amennyire lehetőségünk és kereteink engedik eleresztjük a túlságosan “kész” ételeket, elhagyjuk a finomított cukrokat, olajokat, liszteket, és inkább választjuk a kevésbé “előállított”, “iparilag elkészített”, “előre megfőzött-megsütött” élelmiszereket, és igyekszünk affelé venni az irányt, amit a Jóisten adott, és ahogy adta. Azok az ételek egészségesek, amelyek a lehető legkevesebb “beavatkozáson” (finomítás, tartósítás) esnek át, tehát minél természetesebb formában fogyaszthatók, és így könnyen emészthetők, vagyis nem terhelik meg a szervezetet különféle – pangó – salak-, illetve mérgező anyagokkal.
Egy paleo szemléletű orvos barátunk azt mondta, étrendünk zömét alkossák a tőkehúsok, a nyers zöldségek, minden egyéb csak ez fölé helyeződjék. Lám-lám… összedőlni látszik a táplálkozási piramis? A dietetikusok sajnos még ma is sokszor azt az elvet vallják, hogy a táplálkozás fő és alap pillére a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült kenyér-, péksütemény-, tészta- és gabonafélék, burgonya, rizs, hüvelyesek. Férjem cukorbetegsége révén sajnos érintettek voltunk, többször hallottuk a “szaktanácsadáson”, hogy mérni kell ezt, mérni kell azt… és már az is haladásnak számított, hogy nem zsemlét etetnek a cukorbeteggel naponta, mondván hogy annak egyszerű mérni a szénhidrát tartalmát….
Azt mondják a paleolit táplálkozás lemondással jár?! Kérdezem tőletek: a cukorbeteg diétája nem?!
Ráadásul nem csak saját tapasztalat, de a környezetünkben is sokszor látjuk, csepp gyerekeknél is sajnos, hogy hiába tartja már-már eszkéta módon a cukor-diétáját, nem hogy nem megy le, de 25-26-os cukorértékeket produkál! Hallani is borzasztó! És bizony… nem tudnak mit kezdeni vele, hacsak nem emelni az inzulin adagját, vagy gyógyszert váltani… Aztán marad az ima. Imádkozni azért, hogy a szövődmények minél később jelentkezzenek. Mert jelentkeznek, az biztos! Csupán idő kérdése. Egy diabetológus mondta (történetesen a férjemnek, amikor kiderült nála a II-es típusú cukorbetegség), hogy “Na, akkor kezdje el a …. gyógyszert szedni, ha nem javulnak az értékei, akkor emelje az adagját a duplájára. Reméljük, hogy az inzulint minél később kell, hogy elkezdjük!” Rémülten kérdeztem: “De hát miért?! Tartjuk majd a diétát, eljár sportolni….” Erre az orvos: “Sajnos előbb-utóbb a gyógyszer mellett inzulinra is szükség lesz, hogy a szövődmények kialakulását elkerüljük. Reméljük minél később. De ne ijedjenek meg, jól karban tartható a dolog, ha követik az ajánlást.” Hát… nem ez a tapasztalatunk sajnos…
A paleolit táplálkozás sok betegséget segít elkerülni, vagy a már kialakult betegségeknél csökkenteni azok tüneteit, szövődményeit. Persze a betegségeket nem minden esetben lehet teljesen meggyógyítani még életmódváltással sem, de ha a közérzetünk javul, vagy ha a gyógyszer adagjaink csökkenthetők, azt hiszem máris sokat, nagyon sokat léptünk a javulás útján előre.
A paleo táplálkozás mindezen jótékony tulajdonságai mellett sokan választják a fogyókúra egyik formájának is.
Megosztok egy személyes tapasztalatot. Négy kicsi gyerek (és a sokezer egyéb teendőm) mellett nem sok időm marad arra, hogy heti három alkalommal futkossak a ház körül egy-egy órát. Sajnos a JóIsten “megáldott” egy jókora lustasággal is. De ezt csak titkon súgom Neked, ne hallja más. 🙂 Tedd a szívedre a kezed: te mit választanál a napi rohanás után, egy pihentető fürdőt egy jó könyvvel, vagy az edzőcipőt tornatrikóval? Háááát… én általában az előbbit választom, megspékelve egy nagy adag gyümölcsfagylalttal, vagy téli estéken egy forró csokival. Na látod? Ezért (is) imádom a paleot! Úgy fogysz, hogy közben felpakolt lábakkal bámulod a tévét. Hja, azt mondod ezt másképp is lehet? Igen, igazad van. De eddig hány “fogyókúrás” csodaszert próbáltál aminek vagy az egészségedre káros mellékhatásai voltak, vagy pocsék ízű shake-eket kellett innod, vagy csak egyszerűen drága volt de nagyon?! És mi lett a vége? Yoyo effektus. Ismerős Neked is? Nekem jó barátom (volt). Inkább úgy fogalmaznék rendszeres látogató volt nálam. Igazi eredményt a paleo hozta meg. Még csak rövid ideje ugyan, de jó úton vagyok. Gyere Te is és tarst velünk!
Egy kis segítség:

Gyakori kérdések

Melyek azok a főbb étel csoportok, amelyek fogyasztása nem javasolt a paleolit étrendben?
• gabonák (árpa, kukorica, köles, zab, rozs, búza, rizs, vadrizs, hajdina) és a belőlük készült pékáruk (pl. búza, búzaliszt, kenyér, tészták, kásák, búzacsíra, napraforgó, vegyi úton előállított napraforgóolaj, kukoricaolaj, stb.)
• tejtermékek (tehén és más állat, pl. kecske teje, tejföl, túró, egyes sajtfélék)
• hüvelyesek (bab, borsó, csicseriborsó, amerikai mogyoró, szója- és szójakészítmények, lencse, stb.)
• Keményítőtartalmú zöldségek: burgonyafélék, keményítőtartalmú gyökerek
• cukrok minden változata (nád-, barna-, szőlőcukor), mesterséges édesítők

Mely étel csoportokat lehet fogyasztani (szigorú paleolit táplálkozás körébe tartozó élelmiszerek)?
• zöldségek, saláták: articsóka, spárga, cékla, mindenfajta paprika, brokkoli, kelbimbó, káposzta, karalábé, mindenféle saláta, gomba, karfiol, kelkáposzta, uborka, pitypang, padlizsán, zöldhagyma, hagymák, petrezselyem, tökfélék, retek, sárgarépa, petrezselyem, porcsin, alga, spenót, vízitorma, kínai kel, zöldsaláta, retkek)
• gyümölcsök
• gombák
• húsok
• magvak, belőlük készült pelyhek, lisztek, pelletek
• természetes édesítők: stevia, xilit (nyírfacukor), eritrit, agave szirup
• olajak: olívaolaj, lenmagolaj, dióolaj, szőlőmagolaj, tökmagolaj, repceolaj, hidegen sajtolt napraforgóolaj, stb.
• zsír: liba-, disznó- kacsazsír, stb.
• magtejek (kesutej, mandulatej), kókusztej

Mely ételek fogyaszthatóak feltételekkel, korlátozott mennyiségben (nem szigorú paleolit táplálkozás körébe tartozó élelmiszerek)?
• méz
• kókuszcukor
• paradicsom (csak szezonjában, tehát a fóliás, kényszerérett nem!)
• paprika (csak szezonjában)
• padlizsán
• kemény sajtok (parmezán), félkemény sajtok (trappista)
• vaj

Mivel lehet helyettesíteni a hagyományos étkezésben gyakran használt élelmiszereket?
• cukrok: stevia (levél, őrlemény, por, tabletta, csepp, szirup), xilit, eritrit, agave szirup, méz, kókuszvirág cukor
• gabonák: lenmag, szezámmag
• rizs: sok ételben amarant-tal helyettesíthető
• burgonya: csicsóka
• “hagyományos” lisztek: szőlőmagliszt, kókuszliszt, gesztenyeliszt, mandulaliszt, napraforgóbél liszt, törökmogyoró liszt, lenmagliszt, szezámmagliszt,
• tej: mandulatej, kókusztej,
• kukoricaolaj, vegyi úton finomított napraforgó olaj: használj állati zsiradékot! Ha salátát, vagy olyan ételt készítesz, melyhez nem használhaszt zsírt (pl. saláták), akkor: extra szűz olívaolaj, hidegen sajtolt olajok (pl. lenmagolaj, dióolaj, szőlőmagolaj, tökmagolaj, repceolaj, napraforgóolaj), olajessio, paleolaj, kókuszolaj, vco (extra szűz kókuszolaj)

Ha egyéb segítségre van szükséged, tanácsra, esetleg szeretnél egy olyan közösséghez tartozni, ahol sorstársakra lelsz (olyanokra akik hasonló betegségekkel küzdenek, mint Te, vagy már meg is gyógyultak, picit ducibbak a kelleténél, vagy csak tudják milyen ducinak lenni, de ők már nem azok) keress meg elérhetőségeinken! Igyekszünk rendszeresen az ország különböző pontjain találkozókat szervezni, ahol tapasztalatot cserélhetsz, megoldásokat kapsz az alapanyagok felhasználására (hihetetlen ételrecept csereberéket bonyolítunk!), vagy csak eltölteni néhány órát kedves, mosolygós emberek között! És az már csak hab a tortán, hogy az esetek nagy részében jókat eszünk-iszunk és érdekes előadásokat hallgatunk (és utána megbeszéljük) a téma szakavatott ismerőitől.